Friday, March 20, 2009

Sains, (bahasa Latin; "scire")



Sains, (bahasa Latin; "scire") merupakan ilmu yang dicipta melalui pemerhatian, hipotesis, eksperimen, dan logik yang mana bertujuan untuk menerangkan dan menjangkakan sesuatu kajian. Pemerhatian, eksperimen, dan alasan yang kritikal memberikan peranan yang besar dalam kepentingan kemajuan ilmu sains. Satu disiplin kebanyakannya boleh dianggap sebagai satu sains. Jika para pengamal mengaplikasikan 'cara saintifik' merujuk kepada falsifikasionis. Ini melibatkan pembentukan satu hipotesis, diikuti percubaan untuk mengesahkan kajian melalui pemerhatian, hipotesis, eksperimen, dan logik. Hipotesis yang telah diuji daripada pelbagai keadaan dan masih lagi dapat bertahan, secara tepatnya diterima sebagai satu anggaran kepada kebenaran, dan memperoleh status teori; pemerhatian masa depan mungkin boleh mengenepikannya.


Teflon adalah jenama bagi polimer polytetrafluoroethylene (PTFE) yang telah ditemui oleh Roy J. Plunkett dari DuPont pada tahun 1938 dan telah diperkenalkan sebagai satu produk komersial pada tahun 1946. Ini merupakan satu fluoropolimer tetapi bukan satu termoplastik dalam keadaan yang sebenarnya.
PTFE mempunyai daya koefisien bagi pepejal bahan yang diketahui. Ia digunakan sebagai pelapik yang tidak melekat pada periuk dan peralatan memasak. PTFE adalah paling tidak reaktif, dan ia biasanya digunakan di dalam kontena dan 'pipework' bagi bahan kimia yang sangat reaktif. Takat leburnya adalah 327°C, tetapi ciri-ciri degradasi melebihi 260°C.

No comments:

Post a Comment